Egy hideg januári vasárnapon nincs is jobb program, mint megtekinteni Krakkóban a Nemzeti Múzeum állandó tárlatát! Szubjektív séta és élménybeszámoló következik.
A lengyel századelő ugyanis híresen jó termést hozott a kultúra majd’ minden területén, így a krakkói Młoda Polska (Fiatal Lengyelország) festői is jobbnál jobb képeket festettek. Itt van rögtön a két óriás, Wyspiański és Mehoffer. Már terv alakjukban is impozáns üvegablakaik itt vannak kiállítva; Wyspiański képei egész egyszerűen lángolnak, míg Mehoffer rajzai nyugodtak, a szecessziós virágburjánzás alól kivillan a középkor harmóniája és szabályossága. A fryburgi katedrálisba tervezett Szent Katalin és Szent Barbara ablakok egyszerre mesélnek történetet és nyűgöznek le öncélú dekorativitásukkal.
Azután itt van még az egyik legérdekesebb krakkói szimbolista, Jacak Malczewski, akinek a képein a bibliai és a mitikus idő a lengyel vidék tájaira költözik; ugyanez történik a portrékon és az önarcképeken is. Természetesen az ő képein is feltűnik Felix Jasieński, a város mecénása és a „japán járvány” elterjesztője.
Itt van aztán Wojciech Weiss is, aki a századvégi dekadens hangulatért felel:
Nem hiányozhat a „japánkodás” sem, ezért Pankiewicz és Kamocki felel, utóbbi fametszetekre emlékeztető tájképeivel:
És végül, a tárlat egyik ikonikus képe, Olga Boznańska Krizanténos Kislánya:
(folytatás itt)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése